Friday, June 26, 2009

Aku tertarik dengan berita2 tentang Indonesia ingin mengurangkan penghantaran orang-orangnya untuk menjadi pembantu rumah.

Maybe bagi mereka ini satu ugutan hanya kerana pembantu2 tersebut menjadi mangsa deraan majikan2.

Tapi bagi aku itu satu berita gembira! Gembira sangat.

Kurang-kurangnya dapat juga mengurangkan kedatangan penjayah2 indonesia ini. Terlalu ramai mereka di sini hingga seolah2 mereka boleh berkuasa dan berbuat apa sahaja.

Mereka kata mereka di dera, kena tidak kita kaji mengapa mereka di dera? Apa kesalahan yang mereka lakukan? Kenapa hanya majikan dipersalahkan sedangkan majikan itu orang-orang Malaysia juga?

Kenapa kita hanya menjaga kebajikan orang2 indon itu sahaja dan tidak orang2 kita?

Dah banyak sangat aku dengar tentang perkara-perkara buruk/jahat yang telah dilakukan oleh pembantu-pembantu rumah terhadapan majikan2 mereka terutamanya majikan2 yang berbangsa Melayu. Mereka tahu, orang-orang Melayu ni hatinya lembut, sifat kemanusiaan tinggi, tidak mahu membesar2kan cerita.. sebab tu mereka sering mencuri, menghabiskan duit pada bil2 telefon di rumah majikan, mencuri tulang, menjadi 'tuan' di rumah majikan, melawan cakap majikan, mencuri barangan dapur majikan dan dihantar kepada pekerja2 kontrak dari bangsa mereka juga, membawa masuk suami/kekasih senyap2 ke dalam bilik.. kenapa semua itu tidak dipertimbangkan. Bukan beratus, tapi beribu duit majikan dihabiskan hanya untuk mendapatkan mereka. Belum lagi dicampur dengan ejen2 yang menipu. Manusia mana yang sabar kan?

Jangan salahkan aku jika aku cakap Orang Indonesia ini hanya tahu mencari kesalahan orang lain tanpa mahu melihat kesalahan pada orang-orang sendiri. Mengapa tidak ada hukuman pada pekerja-pekerja yang membuat kerja2 jahat/buruk itu?

Mereka yang jahat, majikan yang dihukum. Sabar manusia ada batasnya.

So, kalau mereka mahu menghentikan terus penghantaran pembantu rumah aku tak heran apa pun. Lagi bagus.. tersangatlah bagus... hentikan juga penghantaran pekerja2 pembinaan ke Malaysia. Kerana bagi aku mereka datang sini bukan untuk kebaikan tetapi untuk kejahatan.

Perompak
Pencuri
Perogol
Penipu

Itu semua ada pada mereka, dan mereka telah bawa sifat2 jahat itu ke Malaysia. Menyusahkan hidup rakyat Malaysia. Hanya tahu menghentam orang Malaysia sedangkan mereka itu sendiri yang selalu mendatangkan masalah.

Konon2 buat tunjuk perasaan depan kedutaan Malaysia. Kelakar... memang kelakar. Tapi nak buat macam mana kan.. mentaliti mereka terlalu rendah. Maafkan aku :)

No comments: